Minek írjak annyit, úgyse fogják végigolvasni a honlapomat! – halljuk számtalanszor, amikor az ügyféltől megfelelően gazdag, kulcsszavakkal jól megtűzdelt honlapszöveget kérünk.
A válaszunk csak ennyi: de, egyvalaki biztosan végigolvassa. A Google.
A honlapszöveg nemcsak a keresőoptimalizálás szempontjából fontos. A közösségi megosztásnak (Facebook, Google+ stb.) is ez az alapja.
A honlap szöveg összeállítás első pontja: kulcsszavak gyűjtése
A jó weblap szöveg mindig a látogatók szempontjából, a látogatók szóhasználatával születik. Pontosan úgy, mintha a honlap tulajdonosa egy laikus vevőjével beszélgetne – akár egy diktafont is tehetnénk az asztalra, és már kész is a tökéletes honlapszöveg.
Az igazán hatékony kulcsszó mindig a vevő szájából hangzik el, még akkor is, ha esetleg rosszul használ egy szakkifejezést.
Éppen ezért a jó honlap szövegíró először a vevőkkel beszélget, őket kérdezi meg, mire keresnének az interneten, ha a vállalkozás termékét, szolgáltatását keresnék.
A jó honlap szöveg nem reklámszöveg!
A reklámszöveg jellemzői:
- figyelemfelhívó, felszólító szavak (“Jöjjön el hozzánk!”, “Próbálja ki!”)
- túlzások (“most még jobb”, “továbbfejlesztett formula”)
- akciókra, árakcióra való utalások (“akár ennyiért”, “csak 129 Ft”, “árelőnnyel”)
Ezekre a szavakra ellenben viszonylag kis eséllyel fognak rákeresni a vevők…
Aki tehát a keresőoptimalizált honlapban látja a vállalkozása számára a reklámlehetőséget, annak kerülőúton kell magát reklámoznia: tartalmas, hasznos, informatív tartalommal kell kiszolgálni a honlaplátogatót, aki majd maga fog rájönni arra, hogy itt bizony a legjobb, legmegbízhatóbb szolgáltatást kapja.
A honlap szövegírás néhány szabálya:
- a honlap szöveg megfelelő mennyiségben kell hogy tartalmazza a kulcsszavakat
- logikus felépítés és átláthatóság
- a honlap szövegnek ki kell szolgálnia a monitoron való olvasás jellegzetességeit, ha azt akarjuk, hogy a látogatónak fogalma legyen az oldal tartalmáról
A honlap szöveg írásának néhány fortélya:
- az oldal arról szóljon, ami az oldal címe!
- koncentráljunk az előre kiválasztott kulcsszavakra, de a túl sok ismétlés akár káros is lehet a keresők szemében!
- a tagolás rendkívül fontos a honlap szöveg esetében!
- használjunk alcímeket, amelyek megbontják a honlap szöveg “fal-jellegét”
- mondanivalónkat szedjük pontokba, számozott vagy számozatlan listákba!
- a honlap szöveg lényegét emeljük ki vastag betűvel!
A jó honlap szöveg és a jó honlapkészítés
Fontos tudni, hogy a honlap szövegét nem elég látványilag helyre tenni, és jól megcsinálni. Annak nagyon lényeges követelménye, hogy az áttekinthetőség és a letisztultság a honlap “mögött álló” programozásban is tükröződjön.
Figyelem! Attól, mert a monitoron viszonylag rendbe szedett szöveget látunk és a menügombok működnek, még nem biztos, hogy a programozás is tiszta és rendezett!
Kell egy marketinges, aki megírja a honlapom szövegét…
…halljuk sokszor az új ügyfelektől. A jó honlap szöveg azonban nem reklám, így célszerűbb olyanra bízni a honlap szöveg megírását, akinek kifejezetten ebben van gyakorlata. Sem a marketinges, sem az újságíró nem tud jó honlapszöveget írni, hacsak nem tanulta vagy a gyakorlatban nem tanult bele!