A marketing egy olyan tudományág illetve tevékenység, amelynek legfőbb jellemzője, hogy a gyakorlatban alakul. Ebből következően amióta létrejött, változott a definíciója is.
Marketing a hőskorban
A marketing lényege, hogy a gyártó által kitalált és létrehozott terméket eladja a fogyasztóknak úgy, hogy minél szélesebb körben a tudomásukra hozza, hogy ilyen létezik. Ez volt a marketing már évszázadokkal ezelőtt is, “utolsó” képviselője pedig Henry Ford volt az ő T-modelljével, amiről kijelentette, hogy mindenki olyan autót vehet nála, amilyet akar, feltéve, hogy feketét akar.
Fogyasztói megközelítés
A marketing később egyre inkább a fogyasztók felé fordult. Szükségleteiket és igényeiket kezdte el fürkészni, hogy azokra válaszolva tudjon terméket vagy szolgáltatást fejleszteni, és olyan úton eljuttatni a vevőkhöz, hogy az a vevőknek a legkényelmesebb legyen.
Versenytárs megközelítés
A marketing következő időszakában a versenytársak kerültek a középpontba.

A marketing háborúvá vált, amit az emberek koponyájában kell megvívni az elsőségért, szabályai pedig a katonai hadviselés szabályaival írhatók le. Az a versenytárs, aki először birtokolja például azt a szót a vevők fejében, hogy “olcsó drogérialánc” vagy “tartós farmernadrág”, az válik piacvezetővé azoknak a körében, akik ezt igénylik.
Így a vállalkozásnak a figyelmét elsősorban versenytársaira, és azok marketing tevékenységére kell irányítania.
Marketingmentes marketing
A 2000-es évek elején a fogyasztókra zúduló reklámáradat elkezdte megváltoztatni a fogyasztók gondolkozását: egyre elutasítóbbá válnak mindazzal szemben, ami rájuk akar erőltetni valamit, aminek nagyon reklám-szaga van. Az internet fejlődése, az, hogy bárki hallathatja a hangját akár egy márka ellen is, új körülményeket teremt.
A marketing legújabb felfogása szerint a piacon való hatékony megjelenés attól függ, mennyire tudjuk megragadni a fogyasztók érzelmeit, mennyire hagyjuk, hogy játszanak a márkával és kedvükre alakítsák azt. Az nyer, aki ennek trükkösen elébe is tud menni (pl. Red Bull ládaderbik szervezése).
A vállalati marketingtevékenység részterületei címszavakban
Az úgynevezett Copernicus marketing-felülvizsgálati módszer a következő részterületeket határozza meg:
- Marketingcélok és -stratégiák
- A marketinglégkör elemzése
- Szegmentáció és célpiacválasztás
- Differenciálás és pozícionálás
- Árképzés
- Termékmenedzsment
- Reklámmenedzsment
- Public Relations
- Promóciós menedzsment
- Direkt marketing
- Kapcsolatmarketing menedzsment
- Vevőszolgálat
- Integrált marketingkommunikáció
- Csatorna /elosztás menedzsment
- Kereskedelmi vevőmarketing
- Új termékfejlesztés
- Marketing megfigyelési rendszer
- Márkaszínvonal-mérés
- Értékesítőszemélyzet-menedzsment
- Marketingteljesítmény
- Marketingszervezet
Ajánlott irodalom: Philip Kotler: A marketingről – Jönni, látni, győzni – a piacon