A webdesign vagy honlap design a leginkább szubjektívnek tűnő terület a weboldalkészítés során.
Milyen a jó webdesign?
A jó webdesign soha nem öncélú. Minden grafikai elemnek jelentősége van, a honlap pedig figyelembe veszi azt a közeget, amiben mozog: hogy monitoron olvassák és nézik, és hogy semelyik látogató nem “kötelezhető” rá, hogy végigolvasson vagy végignézzen valamit, ami neki nem tetszik, átláthatatlan vagy csak egyszerűen lassan töltődik.
A webdesign – bár önmaga alkalmazott grafika – egyben használati tárgy is. Míg egy szórólap design vagy újsághirdetés design mindössze annyit vár el a nézőtől, hogy rápillantson, a honlap design esetében a látogató nemcsak olvasni akar, de megtalálni információkat vagy használni bizonyos funkciókat.
A honlap design esetében cél, hogy olyan grafikai megoldás szülessen, amely figyelembe veszi, hogy a honlapot monitoron olvassák.
Kutatások igazolják, hogy bizonyos betűtípusok kevésbé, mások jobban olvashatók a képernyőn, illetve ugyanez igaz a színekre is. Míg a nyomtatásban bizonyos színek izgalmasnak hatnak, a villódzó monitoron kifejezetten bánthatják a szemet.
A webdesign és a színek
A weboldal alapszín kiválasztása a következőktől függ:
- milyen témájú a honlap
- milyen az adott honlap pozícionálása (amelyet a honlap tervezés szakaszában határoztak meg)
- milyen színek illenek a már meglévő design elemekhez
- milyen szín olvasható jól a monitoron
A színek pszichológiai szerepét már régóta használják és kihasználják a marketingben. Bizonyos színek bizonyos üzenettel bírnak a néző számára (a piros dinamizmust, a kék hűvösséget, a zöld természetközeliséget közvetít), de a színek használata alakulhat a divat szerint is.
A honlap design elkészítésénél nagyon kell ügyelni arra, hogy bizonyos színek egymással ne kerüljenek kölcsönhatásba. A kék alapon piros betű szinte olvashatatlan, és csaknem ugyanezt a hatást tudja elérni a szürke alapon világoskék vagy szürke alapon zöld kombináció.
A jó fotó szerepe a webdesign készítésekor
Részünkről mi abban hiszünk, hogy az a honlap design tud hatást elérni a látogatóknál, amely kevés fotót használ, de azok egyrészt jól vannak összeválogatva, másrészt van bennük valami megkapó.
Sokszor egy-egy honlap esetében nem olyan fotót használunk, ami az adott termékhez vagy szolgáltatáshoz szorosan kapcsolódik, hanem egy attól teljesen elütőt.
A honlap fotó kiválasztásánál fontosnak tartjuk, hogy szabad felhasználású fotótárak képeit használjuk, illetve ha lehetséges, kifejezetten a weboldalra készüljenek fotók. (Fotózás honlapra.)
A tervezett üres hely szerepe a webdesign –ban
Tervezett üres hely vagy tervezett fehér felület olyan rész a honlapon, amelyet szándékosan hagyunk üresen. Funkciója, hogy szellősebb, áttekinthetőbb legyen tőle a honlap, kevésbé fárassza a szemet, mint a telezsúfolt honlap oldal.
Ha egy weboldal design nem tartalmaz ilyen tervezett üres felületet, akkor – bár a honlaptulajdonos megnyugszik, hogy minden fontos információt és akciót a látogató orrába nyomott – a nagy zagyvaságból a látogató szinte alig valamit fog tudni kihámozni.
Betűtípusok a webdesign-ban (honlap tipográfia)
A honlapra a következő szempontok szerint kell betűtípust választani:
- milyen betűtípus illik a már meglévő logóhoz
- mely betűtípusnak van magyar karakterkészlete
- mi olvasható könnyen a monitoron
- mi illik a honlap “személyiségéhez” vagyis pozícionálásához
- milyen betűtípusok webbiztosak
Meggyőződésünk, hogy egy honlap – a logó betűtípusát is beleértve – nem használhat 2 betűtípusnál többet, különösen azért, mert a vastagított betűk illetve a nagyobb méretű betűk is szinte külön betűtípusnak hatnak.
Egyszerű, de hatásos logó
A logó az egyik olyan honlap design elem, amelyhez igazodni kell, amikor a grafikai tervezés zajlik.
A logó a cég és a honlap egyik fontos azonosítója, amely éveken keresztül meghatározza az arculatot. (A sikermarketing.hu logó 2007. júliusa óta változatlan formában létezik.)
A honlapok tervezése során legtöbbször sor kerül logó tervezésére is.
Hasonlóan a sikermarketing.hu – hoz, az általunk javasolt és tervezett logó az esetek nagy részében névlogó, mégpedig a domain név. Miért?
- a domain névlogó azonosítja a honlapot és egyben a vállalkozást
- a látogató vagy üzleti partner, ha megjegyzi a cég nevét, már megjegyezte a domain nevet is
(A logóról bővebben olvashat sikermarketing.hu honlapunkon: logótervezés)
A webdesign feleljen meg a pozícionálási képnek
A weboldal tervezés szakaszában kell megalkotni a marketing pozícionálást.
Ennek a “víziónak” a design elkészítésekor végig a grafikai tervező szeme előtt kell lebegnie, hogy ne hozzon létre ellentmondást a cég imázsa és a honlap megjelenítése között. (Kisvállalkozás esetében a vállalkozó személye jelenti ezt az imázst. Nincs kellemetlenebb, mint a honlapon rámenős üzletembert sejtető vállalkozás, amelynek egyszemélyi vezetője valójában Cérna Jenő.)