Mi a blog?
A blog az angol “web log“, vagyis netes bejegyzés kifejezésből származik, magyarra az internetes napló kifejezéssel fordítható. A blog jellemzője, hogy az olvasók megjegyzéseket, kommenteket fűzhetnek hozzá (amennyiben a blog írója ezt engedélyezi), és használhatók benne az internet adta technikai lehetőségek: hivatkozások, képek, filmek, zenék beszúrása, szavazások indítása, stb.
Milyen blogok vannak?
- személyes blog
- A blog írója a vele napi szinten történő dolgokat írja le, véleményt nyilvánít, kritizál, barátairól beszél a blogon.
- hobbi blog
- A legfontosabb téma az író hobbija. Tipikusan ide sorolhatók a recept blogok, számítógépes játékokról szóló blogok, illetve a különböző sportokhoz kapcsolódó blogok is.
- közösségi blog
- A közösségi blog legfőbb jellemzője, hogy többen írják, mintegy online újságként. Ilyen csoport blog például Cserépfalu blogja.
- szakmai blog
- A blogger szakmájának jellegzetességeiről, problémáiról ír, összegyűjti a tanulságos olvasnivalókat a netről a saját témájában. Marketing témájú blog például a Marketing Izék, de marketinges blog lehet saját honlapon belül is.
- céges blog vagy a “vezér blogja“
- A blogot a vállalat első számú vezetője írja. Ez már nagyon tipikusan “marketinges húzás” is lehet, de mindenképpen kell hozzá, hogy az illető szeressen írni, és jól írjon.
A blogolás jellemzői:
- a blog működése a kukkolás elvén alapul – az emberek kíváncsiak a másik életére
- a megszerzett olvasókat csak a rendszeres bejegyzések fogják megtartani a blog olvasótáborában
- a blog személyes műfaj, így határozott állásfoglalás nélkül nem működik (különösen egy szakmai blog)
- sokat segíthet a “személyes” kapcsolat megteremtésében akkor, amikor még nem is találkozik az illető (szakmai) blogger potenciális ügyfelével
- hatékonysága mérhető a szokásos webstatisztikai eszközökkel, kivéve az image-építő és befolyásoló hatást (az esztétikum foka azonban a “normál” honlapoknál sem mérhető)
Alapvető dolgok a blog indításához:
- jó íráskészség, lehetőleg egy csipetnyi humorérzékkel
- kitartás és szorgalom – csak az évek óta blogolók tudják, hogy időnként egyáltalán nem könnyű nekiülni és blogot írni
- kreativitás, hogy mindig találjunk témát
A blog létrehozható többféle ingyenes blogszolgáltató tárhelyén vagy saját domain-en (illetve honlapon belül, külön menüpontként).
Plusz a bloghoz:
- fotózás – a saját fotók nagyon fel tudják dobni a blogot, ugyanis sokkal életszerűbbé, megfoghatóbbá teszik a blogot és a blogger személyét
- a blog testreszabása – minden blog egyedi arculat szerint alakítható, így aki hosszú távra tervez, és ő maga nem ért hozzá, bízzon meg vele egy honlapkészítő céget, hogy az egyedi arculatot kialakítsák a számára
Egy kis magánélet: PikPok, a Marketing Izék bloggere
A sikermarketing.hu weboldalunk márkaneve alatt futtattuk Marketing Izék című blogunkat a blog.hu oldalain 2007. augusztusa óta. (A blog 2013. áprilisában költözött a sikermarketing.hu domainre.)
A blog első évében négyszer került ki Blog.hu tulajdonosának, az Index portálnak a nyitóoldalára, vagyis a több ezer blog közül választották ki a szerkesztők, és tartották arra érdemesnek, hogy több ezer látogató figyelmét felhívják az aznapi blogbejegyzésre.
Személyes műfajként időnként magánjellegű közléseket is tartalmazott a blog, vagyis magyarázatot néhány napos hallgatásokra. A webstatisztikából sejthető volt, hogy a magánélet kevésbé érdekli az olvasótábort, de a netes szavazás adta lehetőséggel élve, rákérdeztünk.
A megkérdezés eredménye az lett, hogy az olvasók kijelentették: elsősorban szakmai tartalomért jönnek az oldalra, a blogíró magánélete csak annyiban érdekes, amennyiben van szakmai vonatkozása.
Mi a fontos a szakmai blog esetében? avagy Hogyan indítsak szakmai blogot?
- 1. Pozicionálás
- A blogot az indítása pillanatában ugyanúgy pozícionálni kell, mint bármilyen más vállalkozást. Indíthatunk szakmai blogot, hobbi blogot, személyes blogot, közösségi blogot stb, de a keveredés soha nem jön ki jól.
- 2. Következetesség
- Bármilyen jól be van már vezetve egy blog, bármekkora már az olvasótábor, akkor sem szerencsés változtatni, mert akik egyszer a szakmai témák miatt szoktak oda, továbbra is ezeket fogják igényelni.
- 3. Egyenletes színvonal
- Blogot csak az indítson, aki biztos benne, hogy MINDIG a tőle megszokott színvonalon fog tudni bejegyzéseket írni. (Természetesen egy kéztörés komoly akadály lehet, ami előre nem látható, de bocs, a blogolvasót ez nem érdekli.)
- 4. Látogató centrikusság
- Ahogy az egész internetre igaz az, hogy az olvasó van a központban, úgy egy személyes műfajra is igaznak kell lennie ennek a megközelítésnek. Vagyis a blogot ugyan PikPok írja, az alapján, amit lát és gondol, de a bejegyzésnek nem róla kell szólnia, hanem az olvasóiról. Ettől függetlenül persze a blog a blogíró (blogger) személyisége mentén alakul, kialakul a tábor, az ellenzők és támadók pedig egyrészt le lesznek állítva, másrészt előbb-utóbb eltűnnek.
Mennyi idő kell egy blog írásához, kezeléséhez?
- napi egy bejegyzés esetén: napi 1 óra (ha gyorsan tudunk fogalmazni és gépelni)
- más blogok olvasgatásával, kommenteléssel együtt: min. napi 2 óra
Milyen látogatottságot lehet elérni egy blogon?
Ez elsősorban két tényezőtől függ:
- a választott témától
- a bevállalt (vagy nem bevállalt) bulvár jellegtől
A sikermarketing.hu két legerősebb blogjának (Marketing Izék, Recept Izék) látogatottságán világosan látható, hogy a különböző témák nagyon különböző látogatókat vonzanak, és nagyon eltérő lehet a látogatottsági adatok alakulása is.
Nagyon sok blog (és blogger) önmaga erejéből egy saját honlapon nem tudna megélni – nagyon beszédes tehát az, amikor valaki úgy működtet céget, hogy saját honlapja saját domain-en nincs is…
Hogyan NE csináljunk blogot?
Sajnos nem egyszer fordult már elő a sikermarketing.hu életében, hogy az oldalunk tartalmát egy-egy vállalkozókedvű botcsinálta marketing tanácsadó szétmásolta néhány blogbejegyzésbe, sőt, egy azóta erőszakos halállal elhunyt golfbajnoknő a Marketing Izék egyik bejegyzését sajátjaként tüntetve fel, megjelentette azt blogjában…