Szakmai blog

strategy-4496456_1280

Mi a blog?

A blog az angol “web log“, vagyis netes bejegyzés kifejezésből származik, magyarra az internetes napló kifejezéssel fordítható. A blog jellemzője, hogy az olvasók megjegyzéseket, kommenteket fűzhetnek hozzá (amennyiben a blog írója ezt engedélyezi), és használhatók benne az internet adta technikai lehetőségek: hivatkozások, képek, filmek, zenék beszúrása, szavazások indítása, stb.

Milyen blogok vannak?

személyes blog
A blog írója a vele napi szinten történő dolgokat írja le, véleményt nyilvánít, kritizál, barátairól beszél a blogon.
hobbi blog
A legfontosabb téma az író hobbija. Tipikusan ide sorolhatók a recept blogok, számítógépes játékokról szóló blogok, illetve a különböző sportokhoz kapcsolódó blogok is.
közösségi blog
A közösségi blog legfőbb jellemzője, hogy többen írják, mintegy online újságként. Ilyen csoport blog például Cserépfalu blogja.
szakmai blog
A blogger szakmájának jellegzetességeiről, problémáiról ír, összegyűjti a tanulságos olvasnivalókat a netről a saját témájában. Marketing témájú blog például a Marketing Izék, de marketinges blog lehet saját honlapon belül is.
céges blog vagy a “vezér blogja
A blogot a vállalat első számú vezetője írja. Ez már nagyon tipikusan “marketinges húzás” is lehet, de mindenképpen kell hozzá, hogy az illető szeressen írni, és jól írjon.

A blogolás jellemzői:

  • a blog működése a kukkolás elvén alapul – az emberek kíváncsiak a másik életére
  • a megszerzett olvasókat csak a rendszeres bejegyzések fogják megtartani a blog olvasótáborában
  • a blog személyes műfaj, így határozott állásfoglalás nélkül nem működik (különösen egy szakmai blog)
  • sokat segíthet a “személyes” kapcsolat megteremtésében akkor, amikor még nem is találkozik az illető (szakmai) blogger potenciális ügyfelével
  • hatékonysága mérhető a szokásos webstatisztikai eszközökkel, kivéve az image-építő és befolyásoló hatást (az esztétikum foka azonban a “normál” honlapoknál sem mérhető)

Alapvető dolgok a blog indításához:

  • jó íráskészség, lehetőleg egy csipetnyi humorérzékkel
  • kitartás és szorgalom – csak az évek óta blogolók tudják, hogy időnként egyáltalán nem könnyű nekiülni és blogot írni
  • kreativitás, hogy mindig találjunk témát

A blog létrehozható többféle ingyenes blogszolgáltató tárhelyén vagy saját domain-en (illetve honlapon belül, külön menüpontként).

Plusz a bloghoz:

  • fotózás – a saját fotók nagyon fel tudják dobni a blogot, ugyanis sokkal életszerűbbé, megfoghatóbbá teszik a blogot és a blogger személyét
  • a blog testreszabása – minden blog egyedi arculat szerint alakítható, így aki hosszú távra tervez, és ő maga nem ért hozzá, bízzon meg vele egy honlapkészítő céget, hogy az egyedi arculatot kialakítsák a számára

Egy kis magánélet: PikPok, a Marketing Izék bloggere

sikermarketing.hu weboldalunk márkaneve alatt futtattuk Marketing Izék című blogunkat a blog.hu oldalain 2007. augusztusa óta. (A blog 2013. áprilisában költözött a sikermarketing.hu domainre.)

A blog első évében négyszer került ki Blog.hu tulajdonosának, az Index portálnak a nyitóoldalára, vagyis a több ezer blog közül választották ki a szerkesztők, és tartották arra érdemesnek, hogy több ezer látogató figyelmét felhívják az aznapi blogbejegyzésre.

Személyes műfajként időnként magánjellegű közléseket is tartalmazott a blog, vagyis magyarázatot néhány napos hallgatásokra. A webstatisztikából sejthető volt, hogy a magánélet kevésbé érdekli az olvasótábort, de a netes szavazás adta lehetőséggel élve, rákérdeztünk.

megkérdezés eredménye az lett, hogy az olvasók kijelentették: elsősorban szakmai tartalomért jönnek az oldalra, a blogíró magánélete csak annyiban érdekes, amennyiben van szakmai vonatkozása.

Mi a fontos a szakmai blog esetében? avagy Hogyan indítsak szakmai blogot?

1. Pozicionálás
A blogot az indítása pillanatában ugyanúgy pozícionálni kell, mint bármilyen más vállalkozást. Indíthatunk szakmai blogot, hobbi blogot, személyes blogot, közösségi blogot stb, de a keveredés soha nem jön ki jól.
2. Következetesség
Bármilyen jól be van már vezetve egy blog, bármekkora már az olvasótábor, akkor sem szerencsés változtatni, mert akik egyszer a szakmai témák miatt szoktak oda, továbbra is ezeket fogják igényelni.
3. Egyenletes színvonal
Blogot csak az indítson, aki biztos benne, hogy MINDIG a tőle megszokott színvonalon fog tudni bejegyzéseket írni. (Természetesen egy kéztörés komoly akadály lehet, ami előre nem látható, de bocs, a blogolvasót ez nem érdekli.)
4. Látogató centrikusság
Ahogy az egész internetre igaz az, hogy az olvasó van a központban, úgy egy személyes műfajra is igaznak kell lennie ennek a megközelítésnek. Vagyis a blogot ugyan PikPok írja, az alapján, amit lát és gondol, de a bejegyzésnek nem róla kell szólnia, hanem az olvasóiról. Ettől függetlenül persze a blog a blogíró (blogger) személyisége mentén alakul, kialakul a tábor, az ellenzők és támadók pedig egyrészt le lesznek állítva, másrészt előbb-utóbb eltűnnek.

Mennyi idő kell egy blog írásához, kezeléséhez?

  • napi egy bejegyzés esetén: napi 1 óra (ha gyorsan tudunk fogalmazni és gépelni)
  • más blogok olvasgatásával, kommenteléssel együtt: min. napi 2 óra

Milyen látogatottságot lehet elérni egy blogon?

Ez elsősorban két tényezőtől függ:

  1. a választott témától
  2. a bevállalt (vagy nem bevállalt) bulvár jellegtől

A sikermarketing.hu két legerősebb blogjának (Marketing IzékRecept Izék) látogatottságán világosan látható, hogy a különböző témák nagyon különböző látogatókat vonzanak, és nagyon eltérő lehet a látogatottsági adatok alakulása is.

Nagyon sok blog (és blogger) önmaga erejéből egy saját honlapon nem tudna megélni – nagyon beszédes tehát az, amikor valaki úgy működtet céget, hogy saját honlapja saját domain-en nincs is…

Hogyan NE csináljunk blogot?

Sajnos nem egyszer fordult már elő a sikermarketing.hu életében, hogy az oldalunk tartalmát egy-egy vállalkozókedvű botcsinálta marketing tanácsadó szétmásolta néhány blogbejegyzésbe, sőt, egy azóta erőszakos halállal elhunyt golfbajnoknő a Marketing Izék egyik bejegyzését sajátjaként tüntetve fel, megjelentette azt blogjában…

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email