Webstatisztika

weboldalak “szereplése” az interneten a webstatisztika segítségével ellenőrizhető. A webstatisztikára is vonatkozik a marketing területén érvényes piackutatás és statisztika fő szabálya: ismerni kell az adatok jelenését, a felmérés módszertanát és a korlátokat ahhoz, hogy megfelelő üzleti következtetéseket vonhassunk le.

Főbb webstatisztika mutatószámok:

látogatások száma (visits)
Az adott időszak alatt a weboldal szerveréhez indított kérések száma, egyszerűbben ahányszor klikkeltek egy adott weboldalra belépés jelleggel. Ha valaki rákattint egy honlapra, olvasgat, de utána nyitva felejti a honlap ablakát, a legtöbb rendszer egy idő után “kizárja” a statisztikából. Az egyes webstatisztikai rendszerek megkülönböztetik az élő és a robot látogatókat.
látogatók száma (visitors)
A látogatást kezdeményezők száma IP cím alapján. Megállapítható, hogy adott időszak alatt valaki visszatérő vagy új látogató a weboldalon.
oldalletöltések száma (page view)
Az adott site-on belül hány aloldalt töltött le a látogató.
az oldalon töltött idő (time on page)
Az adott site-on belül (esetleg több aloldalon) eltöltött idő.
kilépési ráta (bounce rate)
Azon látogatók aránya, akik belépnek a website egy-egy aloldalára, és onnan minden aktivitás nélkül kilépnek. Ők azok a látogatók, akik nem találják meg, amit keresnek, vagy nem tetszik nekik az oldal.
látogatások forrása (source)
A weboldalra 3 fő forrásból érkezhetnek a látogatók:
– más weboldalakon elhelyezett linkek követésével,
– keresőprogramokból (Google, Origó stb.),
– vagy a direkt forrásból (a weboldal domain nevének begépelésével vagy egy, a weboldalra mutató, e-mailben küldött linkre kattintva).
keresőszavas találatok (keywords)
Azon szavak listája, amelyek adott időszak alatt rávezették a látogatót a weboldalra. Egyes statisztikai rendszerek megadják, hogy mely szó melyik aloldalra vezet, illetve a látogató mennyi időt tölt ott.

A webstatisztika fő mutatóinak néhány értelmezése:

  1. magas látogatószám, magas kiugrási ráta »A honlap más weboldalakon való megjelenése vagy a keresőhirdetés (fizetett találat a keresőkben) sok látogatót hoz, de a honlap mégsem elég hatékony. A weboldal nagy valószínűséggel komoly usability problémákkal küzd: átláthatatlan, rosszul tördelt szövege elriasztja a látogatókat, vagy épp ellenkezőleg, a link tartalmatlan vagy szegényes megjelenésű oldalra vezette rá a látogatót.
  2. jó helyezések a keresőkben, ennek ellenére alacsony látogatottság »A honlap tulajdonosa nem jól választotta meg a kulcsszavakat, vagy termékére, szolgáltatására csekély a kereslet.
  3. rossz látogatottság (napi maximum 10-15 látogató) »A honlap felkerült az internetre, de minek?… Hiányzik a webstratégia végiggondolása abból a szempontból, milyen forrásból fognak rátalálni a weboldalra a látogatók.

Milyen üzleti lehetőségek következnek egy webstatisztikai elemzésből?

  • a keresőszavas találatok elemzése üzletpolitikai döntéseket is indukálhat, megmutathatja az irányt, mely témák érdeklik jobban a látogatókat
  • a navigációs útvonalak elemzése alapján látogatói csoportok képezhetők: aki egy adott problémára keres, az kíváncsi egy másik témára is, de nem kattint tovább egy harmadik területre – így megismerhetők a fogyasztók