A hírlevél (e-hírlevél, e-zine) a direkt marketing elektronikus formája, amely ideális esetben a címzett kérésére érkezik hozzá bizonyos időszakonként. A használt címlistát adatvédelmi szempontok miatt különös figyelemmel kell kezelni, illetve megkívánja a rendszeres frissítést, karbantartást.
Maga az e-hírlevél intézménye még egy évtizedes múltra sem tekinthet vissza, de máris elgondolkodtató, mennyire hatékony vagy nem hatékony eszköz. Nem csodaszer!
Felmérés a hírlevelek hatékonyságáról
Nagyon sok cég kér honlapján e-mail regisztrációt ahhoz, hogy bizonyos ingyenes információs anyagokat a látogató letölthessen. A későbbiekben ezt az e-mail adatbázist arra használja, hogy vásárlásra buzdító hírleveleket küldjön ki a potenciális vevőknek. A másik módszer az online tanfolyam indítása, amelyben a regisztráló meghatározott időközönként kap egy-egy értékes vagy kevésbé értékes tanfolyami anyagot. Mennyire hatékonyak a hírlevelek, avagy információs e-mail sorozatok? – erre kérdésre kerestük a választ a Poll-R internetes szavazásával, amelyet a sikermarketing.hu blogján, a Marketing Izék című blogon indítottunk.
A válaszadók több hírlevélre vannak feliratkozva, ugyanakkor ehhez képest kevés időt töltenek az olvasással, és a hatékonyságot is kérdésesnek tartják, mivel szerintük túl sok hírlevél van már. – így összegezhető a megkérdezés eredménye.
Három kérdést tettünk fel. Az első kérdés arra vonatkozott, hány hírlevélre vagy információs sorozatra van feliratkozva a válaszadó. 33%-uk 6-10, további 33%-uk 1-5 hírlevélre van feliratkozva. 49%-uk heti 10 percnél kevesebbet tölt hírlevelek olvasásával, és 43%-uk szerint nem hatékony eszköz a hírlevél, mert sok van belőle. 18% érzi úgy, hogy erős vásárlásra buzdító hatásuk van. Közel 11% foglalt állást úgy, hogy szerinte a hírlevél nem hatékony eszköz, mert azokat csak olvassák, de nem vásárolnak.
A jó elektronikus hírlevél:
- monitoron olvassák, így felépítésére, tördelésére, vizuális megjelenésére a webergonómia szabályait kell alkalmazni
- pontos menetrend szerint érkezik a címzetthez (nem túl gyakran, nem túl ritkán)
- hatásvadász tárgy megjelölés helyett célratörően fogalmaz, nem pocsékolja a címzett idejét
- a megnyitások száma pontosan mérhető, ideális esetben a weboldalra mutató linket is tartalmaz
- minden esetben tartalmazza, hogy honnan jutott hozzá a küldő a címhez, illetve tartalmaz működő leiratkozási lehetőséget, kapcsolattartó megjelölést
- értékes tartalmat ad, akár a hírlevélbe írott módon, akár a honlapra irányítva a látogatót
A hírlevél indításakor a következőket kell mérlegelni:
- lesz-e elegendő közlendő, új hír, új tartalom, ami a célcsoportot érdekli
- megvan-e a szükséges emberi erőforrás a hírlevél írásához, kiküldéséhez, a hatékonyság ellenőrzéséhez
- tartható-e a menetrend (pl. kéthetente küldött hírlevél)
- megvan-e a szükséges adatvédelmi bejelentkezés, adminisztráció
- az adatbázis kiépítése hosszú időbe is telik – nem ajánlott vásárolt adatbázissal dolgozni