Facebook marketing

notes-4156924_1280

Hogyan lehet egy vállalkozás marketingjét erősíteni a Facebook segítségével? Mire jó a Facebook marketing szempontból? Mi az, amit ne is várjunk tőle?

Mi a Facebook?

A Facebook webes alkalmazás (weboldal, portál – nehéz pontos definíciót adni), amely azért jött létre, hogy emberek kapcsolati hálóját vigye az internetre.

Népszerűségében számos emberi gyengeség kihasználása játszik szerepet, így pl. az, hogy az emberek szeretnek kíváncsiskodni (különösen akkor jó ez, ha mások nem értesülnek a “kukkolásról”) és szeretik magukat (javaikat, autójukat, nyaralásukat) mutogatni másoknak, hogy ezáltal jobb színben tűnjenek fel előttük.

Az Aston Martin Facebook oldala.
Az Aston Martin Facebook oldala.

A Facebook egyben üzleti vállalkozás, a tőzsdén jelenlévő vállalat. A regisztrálók csoportjait “adja el” média célcsoportként a hirdetők számára, követve a Google AdWords logikát, vagyis olcsón ad el, de rengeteg embernek, automatizáltan.

Márkák a Facebookon

Mára az image részévé vált, hogy egy márka saját Facebook oldallal rendelkezzen. A Facebook marketing ugyanolyan alapvető márkaépítési eszközzé vált, mint a klasszikus média hirdetések voltak néhány évtizede.

A Facebook jellemzői a marketinges szemével

  • a Facebook elsősorban szórakoztató eszköz
  • kihasználja a referenciacsoport hatás elvét
  • interaktív márkaépítő eszköz
  • a céges image-hez hozzátartozik
  • másodlagos online eszközként ajánlható (a bázis a saját honlap kell hogy legyen)
  • célozhatósága (targetálás) a hagyományos marketing kommunikációs eszközök felett áll
  • számolni kell a fogyasztói tanulással (reklámkerülés, bannervakság stb.)

Facebook marketing – hogyan?

A Facebookot angol nyelvtudás nélkül nehéz használni…
A Facebookot angol nyelvtudás nélkül nehéz használni…

Elöljáróban meg kell jegyezni, hogy a Facebook folyamatosan változik, így tehát aki a Facebookon akar marketing aktivitást kezdeni és hatékonyan folytatni, annak aktuálisan kell körülnéznie, milyen lehetőségeket kínál a Facebook és mit csinálnak mások.

A másik fontos pont, amit előre el kell dönteni: mekkora kapacitás áll a rendelkezésünkre, hogy a Facebookon folyamatos kommunikációt folytassunk – mind anyagi, mind emberi erőforrás értelemben. (Cégünk sikermarketing.hu márkanév alatt folytat Facebook és egyéb közösségi aktivitást.)

Tisztában kell lenni azzal is, hogy a Facebook számos funkciója magyarul nem elérhető, vagy adott esetben a szövegeknek csak egy része van lefordítva magyarra. És ez nem átmeneti állapot…

1. Szenteljünk rá egy napot, hogy kiismerjük a lehetőségeket és a főbb márkák aktivitásának jellemzőit!

Figyeljük meg, ki mit csinál, milyen gyakran tesz közzé bejegyzést (posztol), milyen témájú bejegyzéseket ír és hányan lájkolják.

2. Hozzunk létre Oldalt!

A Facebook regisztráció kétféleképpen történhet: személyként (ilyenkor az ismerősöket be kell jelölni és visszaigazolni) vagy oldalként (ilyenkor lájkolni lehet az adott oldalt, magyar fordításban jelenleg “Tetszik” jelenik meg). Utóbbi inkább egy egyirányú csatorna, mert rajongóink nem személyes ismerőseink és beállításaiktól függ, hogy hogyan tudunk kapcsolatba lépni velük. Az interaktivitás leginkább a posztokra való reagálásban mutatkozik meg.

3. Készítsünk posztolási tervet!

Célszerű felállítani egy időzítési tervet, hogy mely napokon (sőt, milyen órában!) teszünk közzé bejegyzést. Pl. hétfő – fotó, kedd – hasznos link megosztása, szerda – rövid bejegyzés, témafelvetés stb.

4. Használjuk a 80-20-as szabályt!

Rendkívül fontos, hogy szem előtt tartsuk, a Facebook szórakoztató eszköz, így tehát vélelmezhető a reklámkerülés, és akármennyire is szimpatikus egy márka, a direkt értékesítési célú üzenetek egy idő után unalmassá válnak. A marketingben sokszor használatos 80-20-as szabály itt is érvényes: a bejegyzések 80%-a legyen szórakoztató vagy ismeretterjesztő célú, 20%-a pedig értékesítésösztönzési célú.

5. Építsünk elkötelezettséget (engagement)!

A like, a szavazás, a játékokban való részvétel, a megosztások a Facebook fogalomrendszerében az elkötelezettséget építik.

6. Kössük össze a Facebook oldalt a saját honlappal!

Számos módot nyújt a Facebook arra, hogy a saját honlapot összekössük a Facebookkal:

  • egyszerű Facebook link
  • Facepile – a rajongók képével és számával megjelenő doboz (lásd alább, belépett állapotban…)
  • Facebook-kal való belépés az oldalra
  • szavazás
  • Facebook like, ajánlás és megosztás lehetősége

Az aktuális lehetőségekről a Facebook fejlesztőknek szóló oldalán lehet olvasni.

7. Indítsunk célzott kampányt!

A kampány beállítása célcsoport szerint történik – hogy éppen milyen lehetőségeket kínál a Facebook, annak célszerű utánaolvasni a Facebook saját hirdetési súgó oldalán.

 8. Végezzünk elemzéseket!

A Facebook számos elemzési lehetőséget biztosít. Célszerű átnézni:

  • melyek a legnépszerűbb témák és bejegyzés típusok (link, fotó, szöveg stb.)
  • milyen összetételű a rajongók tábora, hogyan viszonyul ez a Facebook nagy átlagához
  • mekkora az elérés az egyes posztok esetében (saját rajongó és a rajongó ismerőse)

Az elemzés “másik oldalát” a honlap webstatisztikájában lehet megfigyelni (Google Analytics), vagyis azt, hogy a Facebook megosztásból érkező látogatók mennyi időt töltenek a honlapon, milyen oldalakat néznek meg, vagyis végső soron sikerült-e eljuttatni hozzájuk a fő marketing üzenetünket.

Mit ne várjunk a Facebook marketingtől? Mikor nem hatékony a Facebook marketing?

Annak, akinek azonnali értékesítés a célja, annak a Facebook marketing nem fog eredményt hozni – vagy legalábbis egyre csökkenő eséllyel. A Facebookra is igaz az, ami a marketing számos területén: az elsőként jövő még előnyt élvez, a követők már kevésbé.

A Facebook felület mára egyre nagyobb felületen reklám, és ez vélhetően nem lesz másként a jövőben sem. A reklámzaj és a reklámkerülés pedig itt is egyre erősebb.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email