Mi a marketing terv?
A marketing terv egy adott cég, márka vagy termék több éves piaci fellépésének leírására szolgál, összefoglalja, hogy mit fog csinálni a vállalkozás és az eredményeit hogyan ellenőrzi.
A marketing terv segít a vállalkozás hullámos vizein való navigálásban.
Téveszme, hogy a marketing terv sok száz oldalnyi tömény adminisztráció. A marketing terv elsősorban azt a célt szolgálja, hogy a vállalkozás vezetője tisztában legyen a fő irányokkal, körülményekkel, amelyet ha leír (vagy a marketinges leír neki), jobban át tudja látni.
Mit tartalmaz a marketing terv?
A marketing terv a következő fő részekből áll:
Helyzetelemzés
A jelenlegi helyzetet és a jövőbeni tárgyilagos(!) becsléseket kell itt számbavenni. Mit sem ér, ha a piacot “optimistán” elemezzük – a marketingben nem ez a célravezető, bár a vezetőség mindig ezt szeretné látni. Minél tárgyilagosabbak, és kívülállóbbak tudunk maradni, annál jobb.
Célszerű akár több alternatívát is felvázolni, úgynevezett marketing szcenáriókat, amelyek az optimista, a pesszimista és a reális becsléseket, várakozásokat és az ezek bekövetkezése esetén követendő stratégiát vázolják fel.
Példa a becslésre:
“Legfőbb versenytársunk az év folyamán 1 millió Ft-os beruházást hajtott végre, így feltételezhető, hogy a jövő évben reklámra el fog költeni 500.000 Ft-ot, hogy az új kapacitásokat lekösse.”
A reális elemzésnél mindenképpen ki kell mondani, hol van a vállalkozásgyenge pontja. Kisvállalkozások esetében itt van a legnagyobb probléma, ugyanis itt nem egy személytelen vállalatról kellene kimondani a kritikát, hanem legtöbbször a cégtulajdonosnak kellene saját magában felfedezni a hibát, ezt pedig senki sem szereti. Az üzletben az önkritika hiányának sajnos következményei vannak…
Egy helyzetelemzés akkor hatékony, ha a vállalkozás – marketing terv készítésétől függetlenül – többször is meg-megáll, és megnézi, hogyan változtak a körülmények, lehetnek azok külső vagy belső körülmények egyaránt.
Marketing feladatok és célok meghatározása
Feladatként megfogalmazható a piacrészesedés növelése vagy a vevőszám emelése. A cél ehhez képest konkrét formában van megfogalmazva.
Feladat: Növeljük a vevőszámot!
Cél: Vevőink száma a januártól júniusig terjedő időszakban az időszak végére a jelenleginek másfélszeresére növekedjen!
A kisvállalkozók számára a célok megfogalmazása akkor lehet fontos, ha már nem a túlélésre játszanak – hiszen ekkor a hónap végén a kasszába, pénztárcába pillantva pontosan látható, hogy mit sikerült teljesíteni. Ráadásul minél kisebb egy vállalkozás, annál nehezebben tudja kiegyensúlyozni a jó forgalmú és a kevésbé jó forgalmú időszakokat, hiszen lehet, hogy csak egyetlen megrendelésen múlik az adott hónap jövedelmezősége.
A célok meghatározása akkor nagyon fontos, ha az eredmények alapján józan üzleti döntést kell hozni. Pl. “Ha május hónap végén az MLM-üzletből származó jutalékom nem éri el a 25.000 Ft-ot, júniusban befejezem.”
Marketing stratégia
Bővebben a marketing stratégia menüpontban…
Marketing akcióterv
Bővebben a marketing akcióterv menüpontban…
Marketing ellenőrzés
A marketing aktivitások kivitelezése hónapok, esetleg évek munkáját jelentik. Hogy a végzett munkáról tudja a vállalkozás vezetője, hogy a jó úton halad, csakis úgy lehetséges, ha megfelelő pontokon ellenőrzést iktat be.
Fogyasztási cikkeket forgalmazó nagyvállalatoknál a piacrészesedési felmérések adnak fontos támpontot, sok egyéb adat figyelése mellett. (Hiszen ha például a kivitelezés során az ellátási láncban volt készlethiány, akkor a vevők sem vihették el a polcról a terméket, így a piacrészesedési számok sem fogják a valós helyzetet tükrözni.)
Marketing ellenőrzési pont lehet a következő (különösen kisvállalkozások és szolgáltatók esetében):
- érdeklődők számának növekedése
- árajánlatkérések számának növekedése
- a honlap látogatószámának növekedése
- az egyes reklámkampányok után jelentkezők számának növekedése
- továbbajánlások
- a vállalkozó saját maga számára kitűzött határidőinek betartása
Kidolgozott marketing terv az interneten
Sokakat érdekel egy-egy márka vagy cég kidolgozott marketing terve, ezért keresik az interneten, vagy induló vállalkozás keres marketing tervet saját magára alkalmazható formában. Ilyen azonban nincs. Ennek több oka is van:
- Minden márka és vállalkozás más. Nem alkalmazható a Dove marketingterve a Boci csokira, hiszen más piacon tevékenykednek, máshogyan írhatók le a fogyasztók, akik vásárolják, és persze az se mindegy, egy alkalommal mennyibe is kerül egy-egy termék megvásárlása. Kisvállalkozások számára is értelmetlen dolog azt hinni, hogy ami jó volt tetőfedőnek, az jó lesz egy bioboltosnak is.
- Ugyanazt a helyzetet két vállalkozó különbözőképpen láthatja. Ha esik a forgalom, az egyiknek a pánik az első reakciója, a másik pedig előhúzza a fiókból régóta dédelgetett terveit és végre megvalósítja azokat, addig, amíg a régi üzlet hoz még valamit.
- Az egyik vállalkozó képes önkritikával szemlélni a vállalkozását, míg a másik évtizedeken keresztül rendíthetetlenül hisz saját tévedhetetlenségében. Amit az egyik tervez a jövő évre, nem lesz ugyanaz, mint a másiké, hiába tevékenykednek esetleg ugyanabban az iparágban. Hosszú távon az önkritikusnak adhatnánk a pálmát, a siker azonban sokszor a kivitelezésen és a pontosan végigvitt akcióterven múlik.
- A marketing terv üzleti titok.