Marketing terv

rain-4694356_1280

Mi a marketing terv?

A marketing terv egy adott cég, márka vagy termék több éves piaci fellépésének leírására szolgál, összefoglalja, hogy mit fog csinálni a vállalkozás és az eredményeit hogyan ellenőrzi.

A marketing terv segít a vállalkozás hullámos vizein való navigálásban.

Téveszme, hogy a marketing terv sok száz oldalnyi tömény adminisztráció. A marketing terv elsősorban azt a célt szolgálja, hogy a vállalkozás vezetője tisztában legyen a fő irányokkal, körülményekkel, amelyet ha leír (vagy a marketinges leír neki), jobban át tudja látni.

 

 

Mit tartalmaz a marketing terv?

A marketing terv a következő fő részekből áll:

Helyzetelemzés

jelenlegi helyzetet és a jövőbeni tárgyilagos(!) becsléseket kell itt számbavenni. Mit sem ér, ha a piacot “optimistán” elemezzük – a marketingben nem ez a célravezető, bár a vezetőség mindig ezt szeretné látni. Minél tárgyilagosabbak, és kívülállóbbak tudunk maradni, annál jobb.

Célszerű akár több alternatívát is felvázolni, úgynevezett marketing szcenáriókat, amelyek az optimista, a pesszimista és a reális becsléseket, várakozásokat és az ezek bekövetkezése esetén követendő stratégiát vázolják fel.

Példa a becslésre:

“Legfőbb versenytársunk az év folyamán 1 millió Ft-os beruházást hajtott végre, így feltételezhető, hogy a jövő évben reklámra el fog költeni 500.000 Ft-ot, hogy az új kapacitásokat lekösse.”

A reális elemzésnél mindenképpen ki kell mondani, hol van a vállalkozásgyenge pontja. Kisvállalkozások esetében itt van a legnagyobb probléma, ugyanis itt nem egy személytelen vállalatról kellene kimondani a kritikát, hanem legtöbbször a cégtulajdonosnak kellene saját magában felfedezni a hibát, ezt pedig senki sem szereti. Az üzletben az önkritika hiányának sajnos következményei vannak…

Egy helyzetelemzés akkor hatékony, ha a vállalkozás – marketing terv készítésétől függetlenül – többször is meg-megáll, és megnézi, hogyan változtak a körülmények, lehetnek azok külső vagy belső körülmények egyaránt.

Marketing feladatok és célok meghatározása

Feladatként megfogalmazható a piacrészesedés növelése vagy a vevőszám emelése. A cél ehhez képest konkrét formában van megfogalmazva.

Feladat: Növeljük a vevőszámot!

Cél: Vevőink száma a januártól júniusig terjedő időszakban az időszak végére a jelenleginek másfélszeresére növekedjen!

A kisvállalkozók számára a célok megfogalmazása akkor lehet fontos, ha már nem a túlélésre játszanak – hiszen ekkor a hónap végén a kasszába, pénztárcába pillantva pontosan látható, hogy mit sikerült teljesíteni. Ráadásul minél kisebb egy vállalkozás, annál nehezebben tudja kiegyensúlyozni a jó forgalmú és a kevésbé jó forgalmú időszakokat, hiszen lehet, hogy csak egyetlen megrendelésen múlik az adott hónap jövedelmezősége.

A célok meghatározása akkor nagyon fontos, ha az eredmények alapján józan üzleti döntést kell hozni. Pl. “Ha május hónap végén az MLM-üzletből származó jutalékom nem éri el a 25.000 Ft-ot, júniusban befejezem.”

Marketing stratégia

Bővebben a marketing stratégia menüpontban…

Marketing akcióterv

Bővebben a marketing akcióterv menüpontban…

Marketing ellenőrzés

A marketing aktivitások kivitelezése hónapok, esetleg évek munkáját jelentik. Hogy a végzett munkáról tudja a vállalkozás vezetője, hogy a jó úton halad, csakis úgy lehetséges, ha megfelelő pontokon ellenőrzést iktat be.

Fogyasztási cikkeket forgalmazó nagyvállalatoknál a piacrészesedési felmérések adnak fontos támpontot, sok egyéb adat figyelése mellett. (Hiszen ha például a kivitelezés során az ellátási láncban volt készlethiány, akkor a vevők sem vihették el a polcról a terméket, így a piacrészesedési számok sem fogják a valós helyzetet tükrözni.)

Marketing ellenőrzési pont lehet a következő (különösen kisvállalkozások és szolgáltatók esetében):

  • érdeklődők számának növekedése
  • árajánlatkérések számának növekedése
  • a honlap látogatószámának növekedése
  • az egyes reklámkampányok után jelentkezők számának növekedése
  • továbbajánlások
  • a vállalkozó saját maga számára kitűzött határidőinek betartása

Kidolgozott marketing terv az interneten

Sokakat érdekel egy-egy márka vagy cég kidolgozott marketing terve, ezért keresik az interneten, vagy induló vállalkozás keres marketing tervet saját magára alkalmazható formában. Ilyen azonban nincs. Ennek több oka is van:

  1. Minden márka és vállalkozás más. Nem alkalmazható a Dove marketingterve a Boci csokira, hiszen más piacon tevékenykednek, máshogyan írhatók le a fogyasztók, akik vásárolják, és persze az se mindegy, egy alkalommal mennyibe is kerül egy-egy termék megvásárlása. Kisvállalkozások számára is értelmetlen dolog azt hinni, hogy ami jó volt tetőfedőnek, az jó lesz egy bioboltosnak is.
  2. Ugyanazt a helyzetet két vállalkozó különbözőképpen láthatja. Ha esik a forgalom, az egyiknek a pánik az első reakciója, a másik pedig előhúzza a fiókból régóta dédelgetett terveit és végre megvalósítja azokat, addig, amíg a régi üzlet hoz még valamit.
  3. Az egyik vállalkozó képes önkritikával szemlélni a vállalkozását, míg a másik évtizedeken keresztül rendíthetetlenül hisz saját tévedhetetlenségében. Amit az egyik tervez a jövő évre, nem lesz ugyanaz, mint a másiké, hiába tevékenykednek esetleg ugyanabban az iparágban. Hosszú távon az önkritikusnak adhatnánk a pálmát, a siker azonban sokszor a kivitelezésen és a pontosan végigvitt akcióterven múlik.
  4. A marketing terv üzleti titok.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email