Marketing tanácsadás

A marketing tanácsadás során a vállalkozás elemzése után sor kerül a marketing stratégia felállítására, és egyben olyan konkrét marketing akciók is említésre kerülnek, ami alapján a vállalkozó akár már másnap elkezdheti átalakítani marketing tevékenységét – ha szükséges.

A magyar kisvállalkozások túlnyomó része igénybe veszi könyvelő és ügyvéd segítségét, de üzletpolitikai kérdésekben a család az a fórum, ahol a marketing aktivitásokat megvitatják. Éppen ezért talán nem véletlen, hogy a kisvállalkozások 75%-a a marketing stratégia hiánya miatt megy csődbe. Érdemes tehát kikérni marketing szakember véleményét!

Miért fontos a marketing tanácsadás?

külső szemlélő, elfogultság nélkül

A marketing tanácsadó függetlenül, érzelemmentesen tudja szemlélni azt az üzletet, amit a vállalkozó évek óta “gyermekeként” gondoz. Sokszor éppen ez akadályozza meg abban, hogy időben észrevegye, mikor kell váltani, mikor kell új irányt szabni a vállalkozásnak, vagy éppen hol van a probléma a vevőkört illetően.

segít rendszerezni

A marketing elméletek mind a gyakorlatból kerültek a marketing tankönyvekbe, közös jellemzőjük pedig az, hogy segítenek rendszerezni a gondolatokat, és egy marketing átvilágítás (úgynevezett marketing audit) minden fontos pontot érint.

tippeket ad, kinek mi vált be, minek mi a kockázata

Nagyon fontos, hogy a marketing ötletek átvétele ne ész nélkül történjen – a marketing tanácsadó fel tudja hívni a figyelmet arra is, mikor lehet kockázatos egy másik vállalkozás “másolása”.

Miből áll a marketing tanácsadás?

  1. marketing elemzés, amelynek során a marketing tanácsadó a következőket tekinti végig:
    • termék/szolgáltatás – múlt, jelen, jövő
    • ár
    • értékesítési folyamat, vevők
    • reklám
  2. marketing stratégia felállítása
  3. marketing terv készítése

Mire nem jó a marketing tanácsadás? Mikor felesleges?

A marketing tanácsadás teljesen felesleges akkor, ha

  • a vállalkozó nem akar változtatni
  • a vállalkozás már régóta veszteséges, és a túlélésért küzd – a marketing ugyanis mindig pénzbe kerül, de legalábbis rengeteg befektetett munkába
  • a vállalkozó nem akar költeni marketingre
  • a vállalkozó nem hajtja végre a tanácsokat, érintse az akár értékesítési módszerének átalakítását, akár egy újfajta reklámozást

A pontos kivitelezés a jó marketing stratégia alapja!

A sikertelen vállalkozó hozzáállása a marketinghez:

“én is meg tudom csinálni”
Az interneten gombamód szaporodó marketing oktatási anyagok és marketing infotermékek azt sugallják, hogy 40 oldal vagy néhány hírlevél elolvasása után bárki képes lehet rá, hogy vállalkozását felvirágoztassa. Ezek az anyagok azonban általánosak, nem érnek többet, mint bármilyen 1-2 ezer forintos marketing témájú, könyvesboltban kapható könyv. A felszínes tudás és a csak a saját vállalkozásból származó tapasztalat könnyen csődbe viheti a vállalkozást, ha egyedül próbálkozik.
“majd szórólapozunk”
A gazdasági válság idején megfigyelhető, hogy a postaládákba bedobált cetlik milyen mértékig elszaporodnak, hasonlóképpen az e-mail postafiókokat elárasztó kéretlen reklámlevelek, a spam-ek is. A szórólap pénzbe kerül, hatékonysága szinte a nullával egyenlő, az elektronikus spam pedig törvénybe ütköző. A megoldás az a szemléletváltás, amikor nem azokra próbálja rátukmálni magát a vállalkozó, akik esetleg nem is akarnak ilyen terméket vagy szolgáltatást (pl. aki már kicseréltette az ablakait, az a következő 20 évben biztosan nem lesz vevő egy ilyenre), hanem azokat próbálja magához édesgetni, akik épp ezt keresik. Erre kitűnő reklámeszköz a keresőoptimalizált honlap.
“ezt így csináljuk 10 éve, ezen nem változtatunk”
Nincs ezzel semmi baj, ha a külső szemlélő szerint is működik. Ha azonban nem, akkor a ragaszkodással csak az időt húzza a vállalkozó, és előfordulhat, hogy mire feleszmél, a vállalkozásnak már késő lesz.

A marketing tanácsadásnak, mint minden más szakmának, vannak etikai és szakmai szabályai.

Etikátlan a marketing tanácsadó, ha

  • elhiteti a vállalkozóval, hogy ez az egész marketing annyira egyszerű, hogy bárki meg tudja csinálni
  • nem hívja fel a vállalkozó figyelmét minden létező marketing törvényszerűségre, kockázatra, lehetőségre
  • mindenkire egyformán alkalmazható receptet kínál

Marketing tanácsadás nálunk:

A marketing tanácsadás során először is kikérdezzük a vállalkozóttermékéről/szolgáltatásáról, a piacáról, versenytársairól, eddigi reklámozási gyakorlatáról, annak eredményéről. Sokszor már a kérdezés során kiderül, mik azok a területek, ahol probléma, vagy éppen fejlesztési lehetőség rejlik.

szükséges lépéseket vagy gondolkodási területeket más kisvállalkozási vagy multinacionális példák segítségével vázoljuk fel. A magyarázatok részletesek, mindenre kiterjedőek, és tartalmazzák a legszükségesebb marketing elemzési és stratégia alkotási eszközök bemutatását is (4P, SWOT stb.).

Különös hangsúlyt helyezünk azoknak a marketing lehetőségeknek a megemlítésére, amelyek az ügyfélkörünkben bizonyíthatóan jó eredményeket hoztak, és segítünk a módszer testreszabásában.

Marketing tanácsadást két területen végzünk:

  1. általános marketing tanácsadás – a vállalkozás egészével kapcsolatban: konzultációs óradíjban
  2. webmarketing tanácsadás – elsősorban azoknak, akik minket bíznak meg honlapjuk elkészítésével: extra díj nélkül