Marketing definíciók

chat-5000695_1280

A marketing egy olyan tudományág illetve tevékenység, amelynek legfőbb jellemzője, hogy a gyakorlatban alakul. Ebből következően amióta létrejött, változott a definíciója is.

Marketing a hőskorban

A marketing lényege, hogy a gyártó által kitalált és létrehozott terméket eladja a fogyasztóknak úgy, hogy minél szélesebb körben a tudomásukra hozza, hogy ilyen létezik. Ez volt a marketing már évszázadokkal ezelőtt is, “utolsó” képviselője pedig Henry Ford volt az ő T-modelljével, amiről kijelentette, hogy mindenki olyan autót vehet nála, amilyet akar, feltéve, hogy feketét akar.

Fogyasztói megközelítés

A marketing később egyre inkább a fogyasztók felé fordult. Szükségleteiket és igényeiket kezdte el fürkészni, hogy azokra válaszolva tudjon terméket vagy szolgáltatást fejleszteni, és olyan úton eljuttatni a vevőkhöz, hogy az a vevőknek a legkényelmesebb legyen.

Versenytárs megközelítés

A marketing következő időszakában a versenytársak kerültek a középpontba.

A marketing is hadviselés. Volt…
A marketing is hadviselés. Volt…

A marketing háborúvá vált, amit az emberek koponyájában kell megvívni az elsőségért, szabályai pedig a katonai hadviselés szabályaival írhatók le. Az a versenytárs, aki először birtokolja például azt a szót a vevők fejében, hogy “olcsó drogérialánc” vagy “tartós farmernadrág”, az válik piacvezetővé azoknak a körében, akik ezt igénylik.

Így a vállalkozásnak a figyelmét elsősorban versenytársaira, és azok marketing tevékenységére kell irányítania.

Marketingmentes marketing

A 2000-es évek elején a fogyasztókra zúduló reklámáradat elkezdte megváltoztatni a fogyasztók gondolkozását: egyre elutasítóbbá válnak mindazzal szemben, ami rájuk akar erőltetni valamit, aminek nagyon reklám-szaga van. Az internet fejlődése, az, hogy bárki hallathatja a hangját akár egy márka ellen is, új körülményeket teremt.

A marketing legújabb felfogása szerint a piacon való hatékony megjelenés attól függ, mennyire tudjuk megragadni a fogyasztók érzelmeit, mennyire hagyjuk, hogy játszanak a márkával és kedvükre alakítsák azt. Az nyer, aki ennek trükkösen elébe is tud menni (pl. Red Bull ládaderbik szervezése).

vállalati marketingtevékenység részterületei címszavakban

Az úgynevezett Copernicus marketing-felülvizsgálati módszer a következő részterületeket határozza meg:

  1. Marketingcélok és -stratégiák
  2. A marketinglégkör elemzése
  3. Szegmentáció és célpiacválasztás
  4. Differenciálás és pozícionálás
  5. Árképzés
  6. Termékmenedzsment
  7. Reklámmenedzsment
  8. Public Relations
  9. Promóciós menedzsment
  10. Direkt marketing
  11. Kapcsolatmarketing menedzsment
  12. Vevőszolgálat
  13. Integrált marketingkommunikáció
  14. Csatorna /elosztás menedzsment
  15. Kereskedelmi vevőmarketing
  16. Új termékfejlesztés
  17. Marketing megfigyelési rendszer
  18. Márkaszínvonal-mérés
  19. Értékesítőszemélyzet-menedzsment
  20. Marketingteljesítmény
  21. Marketingszervezet

Ajánlott irodalom: Philip Kotler: A marketingről – Jönni, látni, győzni – a piacon

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email